מי בראש הדירוג ומי בתחתית?
הדרך האפקטיבית ביותר של נבחרי הציבור במועצת העיר, שפועלים בהתנדבות, להעלות נושאים לסדר היום היא הגשת הצעות לסדר היום שמוגשות לשולחן המועצה. בכל ישיבת מועצה עולות 4 ‘הצעות לסדר’ על פי סדר הגשתן ומתקיים בהן דיון. לרוב ההצעות המוגשות על ידי האופוזיציה מופלות על ידי הקואליציה של ראש העיר, אך גם במקרים כאלה בדרך כלל הנושאים שמועלים זוכים להתייחסות ולטיפול העירייה. באתר האינטרנט של עיריית הוד השרון מפורסמים הפרוטוקולים של הישיבות ומהם ניתן ללמוד מי היו חברי המועצה שבלטו בעשייתם ומי הגיע בעיקר בשביל להצביע אוטומטית על ההצעות שמביא ראש העירייה.
בעבודת נמלים מאיסוף הנתונים באתר העירייה ניתן ללמוד שבין השנים 2020-2023 חבר המועצה עו”ד משה חנוכה הוא שיאן ההצעות לסדר עם 49 הצעות שהגיש בנושאים שונים – בין היתר הצעה לפרסום ישיבות המועצה בפייסבוק לייב משנת 2020 שאושרה על ידי רוב חברי מועצת העיר גם מהקואליציה. הצעה נוספת שהגיש חנוכה פעמים לאור הקדנציה והופלה על ידי הקואליציה היא ההצעה להעביר להעסקה ישירה את עובדות הניקיון בעירייה ובכך להגן על זכויותיהן הסוציאליות וכן הצעה להחזקת מזרקי אפיפין בבתי קפה ומסעדות – גם היא הופלה על ידי חברי הקואליציה של ראש העיר.
אחריו בדירוג עם 33 הצעות בשנתיים 2020-2023 ניצבת חברת המועצה אביבה גוטרמן שהצעותיה עסקו בעיקר בנושאי חינוך ותרבות – בין היתר בעניין חברת אלומה, אולם התרבות בשכונת נווה נאמן ועידוד אמנים מקומיים.
במקום השלישי עם 19 הצעות לסדר ניצב חבר המועצה ד”ר אלון גלבוע – הנתון ביחס לאלון גלבוע מרשים במיוחד היות ונכנס למועצה באמצע הקדנציה לאחר פרישתה של יפעת קריב ומאז פעיל מאוד בהגשת הצעות לסדר.
במקום הרביעי מוצב חבר המועצה יגאל שמעון ובמקום החמישי רפי בן מרדכי. ניתן לראות כי ישנם חברי מועצה שהגישו הצעות בודדות לסדר בין השנים 2020-2023. ראש העיר והסגנים בשכר לא נכללו בדירוג היות שהחוק קובע שראש העיר יקבע את סדר היום של הישיבה והוא לא נדרש להגיש הצעות לסדר.
תגובתו של חיים שאבי לעיתון ירוק: ״עבודותיו של חבר מועצה מתבצעת בשני אופנים או בהגשת הצעות לסדר ושאילתות או בעשיה אני בחרתי בצד של העשיה אז אם יש לכם נמלים שיודעים לאסוף עשיה אז תשלחו אותם לחפש תודה וחודש מבורך״.
תגובתו של רן יקיר: ״הקואליציה מקדמת מדיניות דרך הנהלת העירייה ולא מונעת מחברי וחברות האופוזיציה את הכלי החשוב שעומד לרשותם, שכן ניתן להעלות עד ארבע הצעות לסדר בכל ישיבה. אז גם לתת לאופוזיציה לנסות לקדם מדיניות זה לא חשוב עכשיו? מבולבלים? גם אנחנו.
לעומתם חברי האופוזיציה הביאו לזילות של הכלי הציבורי החשוב של הצעות לסדר, כאשר העלו במקרים רבים הצעות קנטרניות ומביכות ולא כאלו שיכולות לתרום לשינויי מדיניות.״